Vad är Utskogens samfällighetsförening?
Utskogens samfällighetsförening omfattar radhusen längs Knut Stangenbergs väg och Rudsjövägen i norra Skuru, vid norra inloppet till Skurusundet i Nacka kommun. Området består av 238 fastigheter med äganderätt. Vissa har tomträtt och vissa har friköpta tomter. Husen byggdes i slutet av 1960-talet.
Hur kontaktar jag styrelsen?
Du kan mejla styrelsen på utskogenssamfallighet@gmail.com om du har frågor eller synpunkter på verksamheten. Ekonomiska frågor, till exempel om avgälder, skickas direkt till kassören på kassor.utskogenssamfallighet@gmail.com.
Jag mejlade men har inte fått svar – vad gör jag?
Mail besvaras vanligen inom högst några dagar. För att säkerställa att svar kommer fram ska du lägga till styrelsens och kassörens adresser som “betrodda avsändare” i ditt e-postkonto. Har du ändå inte fått svar kan du prova att ringa eller göra en efterlysning i Facebook-gruppen.
Jag vill engagera mig i styrelsen. Hur gör jag?
Kontakta valberedningen eller lägg en lapp i panncentralens brevinkast. Valberedningen består av Johan Ågren och Lina Jander.
Vad gör ett längombud?
Längombudet går på det årliga längombudsmötet, kallar till ett eller två längmöten per år, informerar grannarna, samordnar gemensamma reparationer (t.ex. isolering av vind, målning av tak), samordnar vår- och höststädningar och ser till att gemensamma ytor blir städade. Längombudet kan också ordna längfest. Om du är längombud och flyttar ska en ny väljas och meddelas till styrelsen.
Var hittar jag vem som är längombud i min länga?
Det finns en lista per länga (KSV/RSV). Där anges namn och kontaktuppgifter. Saknas namn står det “Vakant”. Om listan inte stämmer, eller om er länga bytt ombud, kontakta någon i styrelsen.
Vad ingår i månadsavgälden (hyran)?
I månadsavgälden ingår vatten, snöröjning, schablonförbrukning av värme (mellanskillnaden mellan schablon och faktisk förbrukning debiteras en gång per år i januari), kabel-TV samt underhåll av gemensamhetsanläggningarna (panncentral, kulvertsystem, belysning mm).
Hur betalar jag månadsavgälden?
Det finns två sätt: Autogiro eller pappersavi (Avi utsänd av Lindorff Fakturaservice i Göteborg). Avgiften betalas månadsvis, alltid i förskott. Avier skickas ut omkring den 10:e i månaden före den månad avgiften avser. Autogiro är avgiftsfritt och rekommenderas. Betalning via pappersavi har en faktureringsavgift (för närvarande 40 kronor per avi).
Jag ska flytta ut, vad måste jag göra?
Kontakta styrelsen i god tid före avflyttning. Du ska meddela vem som flyttar in, med namn och personnummer och andelstal om det blir delat ägande, så att boenderegistret kan uppdateras. Fyll i checklistan och lägg den i brevinkastet i panncentralens dörr. Du och köparen ska också reglera upplupen värmekostnad sinsemellan (se nästa fråga).
Hur fördelas värmekostnaden när jag säljer huset?
-Ta fram ditt Utskogsnytt från årets början – där ser du ditt startvärde för året.
-Läs av värmemätaren i källaren på avflyttningsdagen (eller någon dag i närheten).
-Fyll i värdena i Excelarket för att räkna ut ungefärlig kostnad som du ska reglera med köparen. Viktigt: regleringen sker mellan köpare och säljare, inte via samfälligheten.
Hur läser jag av min värmeförbrukning?
Skriv ner mätarens värde sista dagen i månaden och jämför med nästa månads slutvärde. Skillnaden är din månadsförbrukning i MWh (=1000 kWh). Du kan också använda mätarens månadsregister (läge 40–47) och läsa av där steg för steg.
Varför får jag ibland betala extra för värme i januari?
Varje hushåll betalar i förväg in en summa via avgiften till samfälligheten för förbrukning av värme. I början av varje år räknas det ut om du ska få tillbaka pengar eller betala in extra för föregående år. Det baseras på din faktiska förbrukning jämfört med det du redan betalat in.
Vem ansvarar för snöskottning och sandning?
Samfälligheten har avtal med snöröjare och håller daglig kontakt med entreprenören när det snöar mycket. Hela området plogas och sandas. Snön skjuts framför lastaren vilket kan leda till vallar framför grindöppningar, soptunnor och trappor. Efter plogningen används skopa för att lyfta bort snöhögar och rensa mellan garage och på parkeringsplatser. Handskottning framför soptunnor och trappor ingår inte i kontraktet. Rudsjövägen och Knut Stangenbergs väg är kommunens vägar och kommunen sköter snöröjningen där.
Vem kontaktar jag om jag tycker att det behöver skottas eller sandas?
Kontakta ansvarig för yttre underhåll.
Vad gäller för parkering i området?
Varje fastighet har tillgång till ett garage. Många har också tillgång till en parkering utomhus. Parkera så att inte sikten skyms och så att utryckningsfordon kan komma fram. Under vinterhalvåret: parkera så att du underlättar snöröjningen. Parkering på trottoarer är inte tillåten. Trottoarerna är kommunens mark och kommunens trafikregler gäller. Knut Stangenbergs väg fram till vändplanen och Rudsjövägen är kommunal väg, vilket betyder att kommunala parkeringsregler gäller där.
Hur funkar kabel-TV och bredband här?
TV levereras via ett gruppavtal med Telenor (TV Flex ingår i avgiften till föreningen). Det går att uppgradera till TV Stor om man vill det. Streamingtjänster ingår också, vilket gör att man kan titta via stream inom Sverige och EU. En TV-box och ett programkort ingår och kostar inget extra – boxen tillhör huset och ska lämnas kvar vid flytt. Om box eller kort saknas kontaktar du Telenor och beställer ett nytt, och eventuell kostnad betalas av den boende. Bredband går via Ownit.
Jag har problem med värmesystemet eller rören i huset. Vem ringer jag?
Vid VVS-relaterade problem (rör, värmepanna osv.) kontaktar du JTS Rörservice på 0707615172. Som boende äger du och ansvarar för din egen fastighet och det mesta VVS-relaterade som hör till den, och du får ta dit vilken rörmokare du vill. Fördelen med JTS är att de känner området och vet vilka delar som är ditt ansvar respektive samfällighetens ansvar. Oavsett var felet sitter är det du som ringer JTS. Om felet visar sig vara samfällighetens ansvar skickar JTS fakturan dit istället.
Får jag göra egna elinstallationer, som motorvärmare i garagelängorna eller dra el ut till julbelysning?
Installation av uttag eller förbrukning av el utanför den egna fastighetens huvudsäkring får inte förekomma. Motorvärmare får därför inte användas i garagelänga. Tillfälliga uttag, till exempel för julgransbelysning från lyktstolpe, ska godkännas av styrelsen och får endast utföras av behörig fackman.
Vem äger hängrännor och stuprör?
Hängrännor samt stuprör tillhör samfälligheten. Husägaren ska ta initiativ till reparationer, men samfälligheten står för alla materialkostnader. Ersättning för arbetstid som den enskilde lägger ner för samfälligheten kan diskuteras i varje enskilt fall. Det är viktigt att du som husägare själv rensar bort skräp i hängrännorna och stuprörens lövsamlare (t.ex. på städdagarna vår och höst), samt att du ser till att huset är helt. Avsaknad av snörasskydd leder till skador som ger stora kostnader för samfälligheten.
Får vi fälla träd i området?
Styrelsen tar inga egna initiativ till trädfällning – initiativet ligger hos de boende i respektive länga. En överenskommelse som godkänns av en majoritet i längan (och i förekommande fall närliggande längor) måste skrivas under av samtliga berörda. Styrelsens ordförande måste alltid godkänna innan trädfällning får påbörjas, och bortforsling av fällda träd måste ordnas. Det finns möjlighet att söka bidrag från samfälligheten för kostnaden. I de fall bidrag beviljas ersätts max 50 % av den totala kostnaden. Sly enligt definitionen i skötselbilagan kan röjas utan kontakt med ordföranden om alla berörda i längan är överens. Finns det döda träd eller träd som riskerar att falla över människor eller egendom kontaktar man Nacka kommun för bedömning och åtgärd.