Under årsmötet 2024 bestämdes att samfälligheten (styrelsen) ska anlita en firma för att en gång per år rensa samt se över våra hängrännor.
Så ingen boende behöver själv rensa sina hängrännor utan det kommer komma ut en firma som sköter detta åt oss. Detta arbete kommer ske under hösten så nära när alla löv fallit som möjligt.
Påminnelse för alla med garage i länga - hjälpas åt att försvåra för tjuvar
På förekommen anledning vill vi påminna att alla med garage i länga är ansvariga för att se till att hålla sin garageport låst.
Dels för att försvåra för tjuvar men även av respekt för sin grannar.
På hemsidan under Bil/Garagelängor kan ni läsa mer om ansvarfördelningen vid problem med lås och garageport.
Problem med värmemätare efter ovädret?
Flera boenden rapporterar problem med sin värmemätare efter ovädret i torsdags.
(Värmemätaren sitter oftast i erat förråd/källare och tillhör samfälligheten)
Om du märker att den ej längre verkar fungera/visar inget/slutat mäta så skicka ett meddelande till styrelsen på utskogenssamfallighet@gmail.com.
Berör RSV 6-118 eventuellt fler
Dagtid den 3:s september kommer värmen stängas av till främst RSV 6-118. Detta då utbyte av äldre ventiler kommer att ske. Eventuellt kan större del av samfälligheten påverkas ifall fler ventiler än planerat behöver stängas av. Dock kommer ni troligtvis inte märka av avstängningen då ni har varmvatten i era tankar så så länge inte allt det vatten används under dagen så kommer ni inte märka av avstängningen. Kallvattnet kommer fungera normalt
Datum för höstens städhelg bokad! Höstens städhelg av våra gemensamma ytor blir i år helgen 9-10/11. Hoppas så många av er som möjligt kan vara med för att göra vårat område fint!
Nu finns protokollet för årsmötet på sidan för årsmötesprotokoll-och handlingar.
(Protokollet är granskat och justerat, men vi inväntar fortfarande vissa signaturer)
Gällande info-mötet kring IMEK's förslag på nya
värmelösningar i området, så fick vi idag frågan varför kulvertar renoverades
för bara ett par år sen, om det ändå är så att vi kanske inte kommer ha kvar
panncentralen om några år.
Svaret är att det var samfällighetens gemensamma avloppsstammar som relinades,
vilka såklart kommer behövas även om vi inte kommer använda panncentralen för
uppvärmning.
Uppdatering 240301: Verkar inte vara helt löst för alla. Om ni fortfarande har problem, kontakta Telenor, de kan behöva justera sitt antennsystem per hushåll.
Uppdatering 240228; Detta verkar vara löst nu.
Info ifrån styrelsen:
Det är ett pågående ärende hos telenor! Inget är alltså klart. Varför några har fått SMS om att det skall vara åtgärdat hade dom inget svar på. Det kommer ut en tekniker idag som skall vara insatt i att detta är ett större problem i hela vårt område, inte på "enskilthushållsnivå..."
From nu behöver ni alltså INTE ringa in till supporten för att meddela att ni har något fel utan nu tar styrelsen(Jag/vi) över ärendet.
När vi sen får meddelande om att problemet skall vara åtgärdat lägger vi upp det här. Återkom då om problemet kvarstår efter div uppstarter etc. ni vet... ? Då tar vi tag i det igen.
Ledsen över att detta drabbat så många. Det är minst sagt dåligt ifrån telenors sida. Vi i styrelsen kommer att titta över våra rutiner(som det så fint heter!) men inte lätt att veta hur och vem osv man skall vända sig till i såna här stora ärendet.
Vi gör helt enkelt vad vi kan för att alla ska det så bra och fungerade det bara går.
MVH
Nikos Grünfeldt genom styrelsen.
(Återkommer som sagt så fort jag har någon uppdatering.
Nacka Energi meddelar att man kommer att stänga av elen till panncentralen fredagen den 23/2 mellan klockan 8-12 på morgonen/förmiddagen.
Det innebär att vi under den tiden inte kommer ha värme, varmvatten eller internet.
Länk till kalkylen som delades ut i början av mötet. Denna innehåller också förslag till finansiering av förslag C (individuella luft/vattenvärmepumpar).
Länk till tidigare dokument, bland annat IMEKs utredning.
Vi får, högst förståeligt, många frågor just nu om värmeförbrukningen. Många har fått märkbart högre kostnad denna gång. Det beror i grunden på två saker;
Samfällighetens kostnad för värmen (d v s vad vi betalar för att hålla panncentralen igång) har ökat med ca 20% per år de senaste två åren, mot en tidigare betydligt jämnare nivå.
2023 var kallare än 2022, så förbrukningen var generellt högre för många.
Det är inte så mycket vi kan göra åt det i nuläget, vi har ett kontrakt med leverantören som sköter panncentralen i några år till, och även när kontraktet går ut är det inte trivialt att byta leverantör. Så, passa på att kolla Utskogsnytt igen där vi skriver lite om en framtida värmelösning och hur vi jobbar och informerar om det närmaste tiden. Har samtidigt uppdaterat sidan ”Spara energi” på hemsidan med ett antal nya punkter (förut innehåll den enbart info om att tilläggsisolera tak):